Duitse leerlingen van Alexander-Hegius-Gymnasium uit Ahaus doen mee aan International Project Week
Voor de tweede keer op rij hebben leerlingen van het Duitse Alexander-Hegius-Gymnasium uit Ahaus meegedaan aan de jaarlijkse International Project Week bij Saxion. Samen met Saxion studenten en andere internationale studenten hebben ze in teams gewerkt aan uitdagende projecten van bedrijven. Deze opdrachten komen uit het echte werkveld. Het is aan de teams om een innovatieve oplossing of concept uit te werken voor het vraagstuk.
Er hebben meer dan 1000 studenten meegedaan aan de 26e editie van de International Project Week. De groepen hebben de hele week gewerkt aan hun opdracht. Op de laatste dag hebben de 150 teams hun resultaten op een projectmarkt gepresenteerd aan de bedrijven en de jury. Ieder jaar zijn er mooie prijzen te winnen. Een leerling van het AHG won met haar team de ondernemersprijs voor hun presentatie.
Het is een hele ervaring om te werken in internationale en interdisciplinaire projectteams
“Onze scholieren leren veel van deze week” aldus de AHG docenten. De persoonlijke ontwikkeling en de samenwerking met andere studenten is veel belangrijker dan het resultaat. Het is een ervaring om te werken in een internationaal en interdisciplinair projectteam. Onze leerlingen oefenen met conceptueel denken en ontdekken hoe het is om op een hogeschool te zijn. En dat ook nog in het buitenland. Toch voelt het heel dichtbij. We zijn elke keer verbaasd dat het maar een half uur met de trein is van Ahaus naar Enschede.
De leerlingen Antonio en Barra is opgevallen dat het op Saxion anders is dan in Duitsland. “Het is hier heel open en we werden heel vrijgelaten. We mochten met onze groep zelf bepalen hoe we de opdracht gingen oplossen. Het samenwerken was leuk en we hebben veel nieuwe mensen ontmoet.”
Om Saxion wat beter te leren kennen, was er een extra programma voor de 25 leerlingen uit Ahaus. Na een informatieve presentatie werd de groep in tweeën opgedeeld. De ene groep bezocht het FabLab. Hier kregen ze uitleg over de 3D-printers, laser snijden en het bewerken van materialen. Als aandenken mochten de leerlingen een sleutelhanger graveren met hun naam. De andere groep ging op bezoek bij het XR Lab, waar ze een Virtual Reality spel en de nieuwste technologie konden uitproberen.