Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers)
Studentenleven

Column: Geghost worden na een sollicitatie, zo voorkom je dat

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

In spanning wacht je af tot je antwoord krijgt op je sollicitatie, maar er komt nooit een reactie. Of de hospi die volgende week ergens laat horen of je het geworden bent: je zit een hele week tussen hoop en teleurstelling en uiteindelijk neem je maar aan dat je het niet geworden bent. Dat is het leed dat ‘geghost’ worden heet. In deze column leg ik het fenomeen uit en wat je kunt doen als je ‘zakelijk geghost’ wordt.

Wat is zakelijk ghosten?

Ghosting is een fenomeen waarbij iemand genegeerd wordt. Er komt geen reactie meer van de persoon aan wie een bericht is gestuurd. Dit kan zowel in je persoonlijke leven als op professioneel gebied voorkomen. In een zakelijke context verwijst ghosting naar het uitblijven van een reactie als iemand contact heeft gezocht. Bijvoorbeeld bij een sollicitatie of een ander zakelijk verzoek, waarbij een kandidaat geen reactie ontvangt na het versturen van de sollicitatie. Of wanneer iemand vanuit zijn of haar functie contact opneemt met een zakelijke relatie en daar geen antwoord op krijgt. Tijdens je studie krijg je misschien ook wel te maken met ghosting in het hospiteerproces.  

Het probleem 

Het fenomeen 'geghost worden' is een nare bijkomstigheid van onze moderne digitale wereld, waar communicatie vaak plaatsvindt via e-mail, Teams en WhatsApp. Terwijl deze platformen ervoor zorgen dat we altijd met iedereen in contact kunnen zijn, zorgen ze ook voor afstand. Omdat je de ander niet kunt zien, is er een gebrek aan persoonlijke communicatie en non-verbale signalen. Waarschijnlijk heb je zelf ook weleens een bericht van een recruiter op LinkedIn genegeerd. En: heb je wél gereageerd, maar met de boodschap dat je geen interesse had? Dan heeft de recruiter op zijn beurt jou waarschijnlijk weer genegeerd. Als je allebei weinig moeite steekt in een bericht, is dat niet zo erg. Wat is dan het probleem? Wanneer je veel moeite hebt gestopt in een sollicitatie of hospi, vind ik dat je een reactie verdient. Je stopt moeite in een sollicitatiebrief, stelt je kwetsbaar op en presenteert de leukste versie van jezelf, die blijkbaar niet passend is. Alsof die afwijzing nog niet genoeg is, moet je zelf tot die conclusie komen. Want... de afwijzing komt nooit.  

Alsof die afwijzing nog niet genoeg is, moet je zelf tot die conclusie komen. Want... de afwijzing komt nooit.  

Oorzaak 

Nu heb ik zelf ook wel eens iemand genegeerd of, zoals ik het in dit artikel noem, ‘geghost’. Soms is het ’einde gesprek’ en hoef je misschien geen uitleg te geven waarom dat zo is, maar in een zakelijke context is het niet professioneel. Mensen hebben de neiging om ghosten als gemakkelijk uitweg te zien. Hierdoor worden ongemakkelijke gesprekken vermeden of bespaar je tijd. Toch zie ik de ernst er van in: je houdt iemand onnodig lang in spanning. Mensen doen moeite voor iets dat jij nodig hebt: een collega of huisgenoot. Dan moet jij ook de moeite nemen om iemand te laten weten dat de keuze op iemand anders is gevallen. Ooit kreeg ik na maanden nog een appje dat ik toch in het huis, waar ik had gehospiteerd, mocht komen wonen. Ik had toen al wel besloten dat ik niet met deze mensen wilde wonen. Het negeren van iemands interesse in jouw oproep is niet alleen onbeleefd, maar kan ook schadelijk zijn voor je eigen reputatie. 

Tips bij zakelijk geghost worden

Hoe kun je voorkomen dat je zakelijk gehost wordt of wat doe je als dat gebeurt? Dit is wat ik geleerd heb: 

  • Bedrijven verwachten soms dat je, na het verlopen van de aangegeven reactietijd, zelf nog eens contact met ze opneemt. Zo merken zij dat je echt graag wil. 
  • Neem zelf initiatief door na week nog een berichtje te sturen. Zo toon je oprechte interesse en laat je zien dat je vastberaden bent.  

  • Geef niet meteen op als een bedrijf je lang laat wachten op een reactie. Het kan zijn dat de persoon die je wilt bereiken druk is met andere dingen. Misschien is je bericht op een lange to do-lijst beland of zelfs helemaal over het hoofd gezien.  

  • Zorg dat je vastberadenheid geen spam wordt, door pas na een week een nieuw bericht te sturen. Als je dan nóg geen reactie krijgt, zegt dat meer over de professionaliteit van de ander.  

  • Als je zakelijk gehost wordt, laat het dan een reminder zijn om zelf wél altijd een reactie versturen. Ook als dit een afwijzing is. Een eenvoudig bericht kan voorkomen dat de ontvanger onnodige lang in onzekerheid zit.   

Hopelijk bieden deze tips je handvatten en troost wanneer je zakelijk wordt geghost. Over andere vormen van ghosten doe ik geen uitspraken. Carrièreadviezen zijn meer aan mij besteed! 

Fotografie: Thomas Busschers

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers) Studentenleven

Afscheidscolumn Kiki: terugkijken op zes bijzondere artikelen

09 oktober 2024
Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers) Studentenleven

Column: tips en tricks voor bijbaantjes in de zomer

19 juli 2024
Elcin Coraklar Studentenleven

Afscheidscolumn Elçin: 'Verlies nooit het vuur in je'