Corporate

Leestijd Minuten

Vandaag is het de Dag van de Aarde. 🌎 De Dag van de Aarde (in het Engels ook wel Earth Day genoemd) is een jaarlijks evenement op 22 april dat in het teken staat van milieubescherming. Ook bij Saxion staan we hier bij stil.

Green Ambassador Marlies Pepers: stap voor stap groener

Saxion is een Green Ambassador rijker: hoofddocent en onderzoeker Marlies Pepers. Duurzaamheid zit verweven in al haar werkzaamheden. Daarbij benadrukt ze dat ze zelf echt nog niet de groenste persoon op aarde is; ze ziet duurzaamheid als iets waar we stap voor stap aan moeten werken, en waarbij bewustwording een hoofdrol speelt: “Het betekent voor mij weer een beetje meer zichtbaarheid, en erkenning voor waar we mee bezig zijn.”

Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project

Laat ik mijn kapotte stofzuiger, wasmachine of laptop repareren of koop ik een nieuwe? Het is een vraag waar iedere consument mee te maken krijgt. Om de transitie naar een circulaire economie te maken, moet ‘repareren’ onze eerste reflex worden. Nu is dat nog te vaak ‘kopen’. In een groot Europees INTERREG project naar levensduurverlenging van consumentenelektronica gaat een breed consortium onderzoeken wat er voor nodig is om deze norm te veranderen. Frank Stiksma, hoofdonderzoeker Circulaire Economie bij het lectoraat Regio-ontwikkeling, werkt mee aan het project en vertelt er meer over.

Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project

Hoe redden we de oceaan? Studenten Smart Solutions Semester gaven 'Ongevraagd Advies’

Als er geen opdrachtgever of docent is die je vraagt om iets te doen, welk maatschappelijk probleem zou je dan samen met medestudenten van verschillende opleidingen willen helpen oplossen? Dat is grofweg de uitdaging als je deelneemt aan de learning community ‘Ongevraagd Advies’; onderdeel van het Smart Solutions Semester van Saxion. Commerciële Economie-student Thorben Dijs vertelt hoe zijn projectteam bij het fenomeen ‘ghost gear’ uitkwam en – misschien nog wel belangrijker – wat hun bijdrage is geweest aan een oplossing voor dit grote maar onbekende probleem.

Lees hier het hele artikel.

Duurzaam ondernemerschap voor studenten én docenten

Ondernemen is veel meer dan alleen het oprichten van een bedrijf. Dat stellen associate lector Lisanne Bouten en onderzoekers Ruud Koopman en Inge Elsman. Ondernemen is voor hen vooral dúúrzaam ondernemerschap, waarbij je niet alleen kijkt naar ‘geld verdienen’, maar vooral ook naar maatschappelijke waarde. We spreken Lisanne en Ruud over een heuse ondernemerschaps-toolkit voor studenten en docenten: “Brede vaardigheden voor ondernemerschap zijn daarbij essentieel, want daardoor sta je open voor de wereld en zie je wat er gaande is.”

Lees hier het hele artikel.

Is e-waste het nieuwe goud?

In de podcast-serie Denkers & Doeners nodigt Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Saxion, redacteur Anne Hurenkamp uit om met denkers en doeners in gesprek te gaan. In deel 2 zoekt Saxion met het bedrijfsleven naar oplossingen voor e-waste, om de gigantische afvalberg tegen te gaan.

Lees hier het artikel en beluister de podcast.

Bert Swennenhuis en Anne Hurenkamp

Green Ambassador Day

Op deze Earth Day is het bij Saxion ook Green Ambassador Day. Vandaag ontvangen alle nieuwe Green Ambassadors hun certificaat tijdens de feestelijke uitreiking in Deventer. 📸 Kun je er niet bij zijn? Volg het event dan via de Instagram stories van @saxionnl en @greenoffice.saxion!

Meer weten over het Green Ambassadors-programma en de andere manieren waarop Saxion zich inzet voor duurzaamheid? Ga dan naar onze Duurzaamheidspagina.