Header Frieslandregel.jpeg

Frieslandriegel, een bijzonder oorlogsmonument in Wittelte, beleefbaar gemaakt

Leestijd Minuten

Onder begeleiding van lectoraat SAST zijn afgelopen half jaar studenten bezig geweest om een klein stukje van de Frieslandriegel, ook wel bekend als Assener Stellungen, beleefbaar te maken. Bij het Drentse dorpje Wittelte hielpen Saxion-studenten van de opleidingen Archeologie, Creative Business en Tourism Management om een deel van de Duitse verdedigingslinie te herstellen en in te richten als monument. Naast het opgraven van twee bunkers en een loopgracht, verzamelden ze ook verhalen over deze plek. Wie waren de mensen die deze ‘tankgracht’ – vaak onder dwang – groeven? Hoe hebben de mensen uit het naastgelegen dorp dit destijds ervaren?

Het terrein is inmiddels heringericht en binnenkort te bezoeken. De geschiedenis van de linie en het tot stand komen van dit monument is te zien op de website www.frieslandriegel.nl.

De Frieslandriegel, een bijzonder oorlogsmonument in Wittelte, Drenthe, biedt een unieke kans om de rijke geschiedenis en culturele erfgoed van de regio te ervaren.

Zie ook: