Foto VR bril.jpeg

Mastersamenwerking tussen drie vooraanstaande Europese hogescholen

Erasmus Mundus is een programma van de Europese Unie dat zich richt op de gezamenlijke ontwikkeling van masterprogramma’s. Tim Roosen (Academie Creatieve Technologie) is namens Saxion verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het joint-masterprogramma GRACE. Recentelijk is deze aanvraag ingediend. Hij vertelt hier graag meer over.

Wat ontwikkelen jullie met het joint-masterprogramma GRACE?

Met Erasmus Mundus zetten we een interdisciplinaire en internationale masteropleiding op. GRACE is de afkorting voor Gamified Reality Applications for Real-World Challenges and Experiences. We ontwikkelen een innovatief curriculum dat zich richt op de toepassing van gamification en extended reality (XR) in gezondheidszorg, slimme industrieën en onderwijs. Dit doen we samen met onze E³UDRES² partners St. Pölten UAS in Oostenrijk en Vidzeme UAS in Letland.

De master is gericht op de meest getalenteerde studenten van zowel binnen als buiten Europa. Er is per jaar plaats voor slechts 25 studenten. We hopen in september 2025 te starten, maar dit is afhankelijk van het accreditatieproces.

Grace-Consortium.jpeg

Grace consortium

Hoe ziet de samenwerking eruit en welke meerwaarde biedt het voor studenten?

Door de samenwerking met St. Pölten en Vidzeme kunnen we studenten een unieke, geavanceerde masteropleiding bieden in de toepassing van gamification voor XR. Een opleiding die zeer relevant is voor toekomstige arbeidsmarkten.

Daarnaast krijgen studenten de kans om in meerdere landen te studeren. Ze volgen namelijk lessen op verschillende locaties. Het programma is zo opgezet dat studenten in het eerste semester studeren in Oostenrijk, het tweede semester zijn ze bij Saxion en het derde semester in Letland. Het vierde semester is geheel gewijd aan het masterproject en de scriptie. De studenten worden tijdens dit semester verdeeld over de drie partneruniversiteiten. Waar ze ingedeeld worden, is afhankelijk van hun mentorship met het bedrijfsleven en het onderwerp van hun scriptie.

Hoe is de Erasmus Mundus aanvraag gegaan en wat was jouw rol hierin?

Als ‘programme director’ van GRACE ben ik namens Saxion verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de master. Momenteel werk ik hier al meer dan twee jaar hard aan. Mijn rol omvat de coördinatie van verschillende stakeholders binnen de organisatie en het waarborgen dat de master voldoet aan de strikte eisen van Erasmus Mundus en de European Approach accreditatie.

In februari 2023 hebben we een aanvraag gedaan voor Erasmus Design Measures. Dit is een beurs voor de ontwikkeling van de joint-master. Deze aanvraag was zeer succesvol en de EU was lovend over ons plan. De beurs gaf niet alleen financieel een kleine boost, maar vooral een grote boost voor onze motivatie om als consortium verder te werken aan de ontwikkeling van GRACE.

De aanvraag zelf was zeker niet zonder hobbels. De grootste en belangrijkste lessen voor mij waren het leren kennen van de Saxion organisatie. Voor een dergelijke aanvraag heb je een grote hoeveelheid verschillende stakeholders binnen je eigen organisatie nodig. Dit was voor mij een uitdagende manier om mijn eigen organisatie te leren kennen​​​​.

Werksessie in Oostenrijk.jpeg

Werksessie in Oostenrijk

Tegen welke uitdagingen loop je aan bij een gezamenlijk masterprogramma?

De grootste uitdagingen bij een gezamenlijk masterprogramma zijn de complexiteit en coördinatie tussen verschillende afdelingen en landen. Denk aan juridisch, financieel, kwaliteitsborging, studenttoelating, onboarding en examencommissies.

De Europese accreditatie helpt te zorgen voor geharmoniseerde kwaliteitsstandaarden en procedures binnen het Europees Hoger Onderwijsgebied (EHEA). Dit maakt het (op langer termijn) eenvoudiger om een gezamenlijke graad te erkennen en biedt een kwaliteitsborging die vertrouwen geeft aan zowel studenten als werkgevers​​​​. Momenteel bestaat er geen gezamenlijke graad en geldt voor GRACE een multiple-degree. De studenten ontvangen dus drie diploma’s van de drie partnerinstellingen.

Wat hopen jullie te bereiken met GRACE?

We hopen de meest toonaangevende toegepaste tweejarige master te worden in de EU op het gebied van XR-trainingen, revalidatie en toepassingen in health, education en andere industrieën. Juist door de unieke combinatie van gamification en XR, de samenwerking tussen drie vooraanstaande Europese hogescholen, en de nadruk op duurzaamheid en innovatieve didactische benaderingen​​ onderscheiden we ons van andere masteropleidingen. We kijken er erg naar uit om te starten met de master.

Project Code:

ID 101180046

Action Type:

ERASMUS-EDU-2024-PEX-EMJM-MOB

Agency: EACEA (Europees Uitvoerend Agentschap onderwijs en cultuur)

Erasmusnieuw.jpg