Zilver voor Saxion-studenten bij landelijk HBO-Rechten debattoernooi 2024

Op donderdag 30 mei vond het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi 2024 plaats. Omdat Saxion vorig jaar won, vond het toernooi dit jaar plaats in Enschede. Namens Saxion deden zes studenten mee: Suze Groote Schaarsberg, Ilyas Kalip, Nina Read, Kimberley Sawikarta, Emma Timmerman en Meike van Werven. Zij veroverden een prachtige tweede plek op het toernooi.

In 2023 werd het eerste debattoernooi georganiseerd, waarbij Saxion als winnaar uit de bus kwam. Dit jaar deed Saxion mee met een ander team, dat een prachtige tweede plek veroverde en daarom een zilveren plaquette mee naar huis mocht nemen. Elk teamlid kreeg daarnaast een prachtige medaille als beloning voor deze knappe prestatie.

Acht hogescholen deden mee aan het debattoernooi. Er waren drie rondes waarin telkens twee hogescholen de verbale degens met elkaar kruisten. Er werden verhitte debatten gevoerd over onderwerpen als het gebruik van Artificial Intelligence in het onderwijs, correctieve referenda en bronbescherming bij juicekanalen. Saxion won, net als vorig jaar, alle drie de debatrondes. Dat gold ook voor Hogeschool Zuyd, die in totaal meer punten kreeg en daarmee op de eerste plek kwam. Hogeschool Leiden verdiende de derde plaats.

In het kader van de module ‘Recht en ethiek in de juridische beroepspraktijk I’ kregen alle tweedejaars een workshop debatteren. Suze, Ilyas, Nina, Kimberley, Emma en Meike meldden zich aan om mee te doen aan het debattoernooi. Zij kregen daarna een verdiepende workshop van de Debatunie en begeleiding van docenten. Ook kregen zij coaching van Saxion-student Roy Brenneisen, die vorig jaar de beker voor beste debater mee naar huis mocht nemen.