Timo bij de Les: 'Wat een prachtige omgeving om les te krijgen'
Regelmatig gaat Timo Kos van ons College van Bestuur in gesprek met studenten en docenten, bijvoorbeeld tijdens een werkbezoek of een bezoek aan één van de vele lessen die dagelijks bij Saxion gegeven worden. Als portefeuillehouder onderwijs schuift hij vooral graag aan bij een theorie- of praktijkles om zelf te ervaren hoe het Saxion-onderwijs eruitziet. We volgen hem in de serie ‘Timo bij de les’. Vandaag vinden we Timo op een bijzondere locatie: bij Omnisport in Apeldoorn, waar hij meekijkt met studenten die bij de opleiding Commerciële Economie de studieroute Sportmarketing volgen.
De Wedstrijd. Zo heet de module die de eerstejaarsstudenten van de studieroute Sportmarketing een half jaar doorlopen. Vier klassen volgen een half jaar lang een lesprogramma dat bestaat uit een combinatie van sportlessen én opdrachten van regionale partners van de opleiding. Docenten die bij de pabo studeren voor gymnastiekdocent verzorgen de sportlessen. “Ze zijn nu aan het einde van het tweede kwartiel, waarbij de studenten nu zelf een sportactiviteit mogen ontwerpen en uitvoeren,” legt Timo uit, terwijl hij hoog vanaf de tribune toekijkt en de studenten op de vloer in actie ziet. Docent Frank Braamhaar is blij dat Timo er vandaag bij is: “Vorig jaar zagen wij de serie ‘Timo bij de Les’ voor het eerst voorbij komen. Het leek ons vervolgens een leuk idee om Timo zelf een keer uit te nodigen.”
Inspirerende ruimte
Daarna neemt Timo ons mee naar de business lounge van Omnisport, waar de Sportmarketing-studenten vervolgens de gelegenheid krijgen om aan de slag te gaan met hun opdrachten. Een inspirerende ruimte, die grenst aan de indrukwekkende indoor atletiekbaan, waar ook vandaag volop getraind wordt. Onder andere door het Nederlandse olympische baanwielrenteam, waarmee Harry Lavreysen zijn rondes fietst. Net als Hetty van der Wouw, die zelf de Sportmarketing-route bij Saxion volgde. Terwijl de olympische medaillewinnaars hun training vervolgen, gaan de studenten in de businesslounge aan de slag met hun opdrachten. Die verrichten ze voor regionale partners van Saxion. Van amateurclubs tot grote voetbalclubs als Go Ahead Eagles, Heracles en FC Twente. En van maatschappelijke partners tot bedrijven, zoals Acress en Decathlon.
Onze studenten zijn hier enthousiast over, de eigen ervaringen zijn zeer positief.
Zwemveiligheid
De Sportmarkeringmodule ‘De Wedstrijd’ is ontworpen volgens de nieuwe onderwijsvisie van Saxion en de herziene visie op het economisch onderwijs. Daarbij wordt ingezoomd op vier waarden. Bij de ‘economische waarde’ kan het gaan om bedrijven die sportartikelen verkopen. “Vanmiddag gaan de studenten aan de slag met een branding campagne voor de nieuwe merken van Decathlon,” geeft Timo als voorbeeld. Opdrachten rond evenementenlocaties en escaperooms hebben betrekking op de ‘entertainment-waarde’. De ‘participatiewaarde’ komt bijvoorbeeld aan bod bij de samenwerking met amateursportverenigingen. Tenslotte kan het gaan om opdrachten rond ‘maatschappelijke waarde’. Studenten kunnen daarvoor bijvoorbeeld aan de slag met een campagne rond zwemveiligheid.
Derde jaar
Vanuit de studieroute Commerciële Economie Sportmarketing is het alweer de derde jaargang waarin wij een deel van ons nieuwe onderwijs mogen verzorgen bij deze externe topsportlocatie, Omnisport in Apeldoorn,” legt Frank uit. “Onze studenten zijn hier enthousiast over, de eigen ervaringen zijn zeer positief, maar binnen Saxion weet nog lang niet iedereen hier van af.” Een prachtige omgeving om les te krijgen, zo concludeert Timo: “Hartstikke leuk dat onze studenten met deze mooie projecten bezig zijn.
Met dank aan docenten Debby van de Haar, Frank Braamhaar, Jadran Botterman en Jeroen Engelbertink van Commerciële Economie/Sportmarketing) en Bern Kroesen en Mark Blom van de pabo/Lichamelijke oefening.