Yvonne Kerkhof en Nitie Mardjan ontvangen Comeniusbeurs voor het ontwikkelen van innovatief onderwijs
Prachtig nieuws voor Yvonne Kerkhof en Nitie Mardjan, beiden verbonden aan de Academie Gezondheidszorg. De docent-onderzoekers ontvangen dit jaar elk een prestigieuze Comeniusbeurs voor hun innovatieve onderwijsproject. Het project van Yvonne draait om het living lab in de wijk, als leeromgeving voor studenten. Bij het project van Nitie staat het integreren van kunst en verbeelding in het leerproces van studenten centraal.
Beide projecten dragen bij aan de vernieuwing en verbetering van het Saxion-onderwijs, waarbij studenten voorbereid worden op een complexe beroepspraktijk.
Comenius Teaching Fellowshipbeurs
De Deventer Rivierenwijk is al drie jaar het onderzoeksgebied van docent-onderzoeker Yvonne Kerkhof. Vanuit het Saxion-lectoraat Smart Health werkt ze er nauw samen met studenten, bewoners en wijkprofessionals. In haar onderzoek ‘De kracht van de leefomgeving als krachtige leeromgeving’ richt Yvonne zich met haar projectteam op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Studenten van zorg- en welzijnsopleidingen kunnen een belangrijke rol spelen in de wijk. Bijvoorbeeld bij het aanpakken van ongelijkheid in gezondheid.
De studenten doorlopen een deel van hun opleiding in de directe leefomgeving van de wijkbewoners. Participatief actieonderzoek (PAO) als onderwijsvorm zorgt ervoor dat studenten vaardigheden ontwikkelen op het gebied van partnerschap en wereldburgerschap. “Hun leerervaring en bewustwording worden vergroot doordat ze met wijkbewoners met verschillende achtergronden en culturen samenwerken,” vertelde Yvonne Kerkhof daar eerder over. “Het zorgt voor inzicht bij de studenten. Door goed te luisteren naar de wijkbewoners leren ze meer begrip te hebben voor hun verhalen en omstandigheden. Dat is mooi om te zien; deze manier van werken heeft echt mijn hart." Voor haar onderzoek ontvangt Yvonne nu de Comenius Teaching Fellowshipbeurs.
Hun leerervaring en bewustwording worden vergroot doordat ze met wijkbewoners met verschillende achtergronden en culturen samenwerken, Het zorgt voor inzicht bij de studenten. Door goed te luisteren naar de wijkbewoners leren ze meer begrip te hebben voor hun verhalen en omstandigheden. Dat is mooi om te zien; deze manier van werken heeft echt mijn hart.
Comenius Senior Fellowship Beurs
Aan docent-onderzoeker Nitie Mardjan is de Comenius Senior Fellowshipbeurs toegekend. Met zijn project ‘Dieper leren door anders kijken – Arts based learning voor zorgstudenten’ richt hij zich op een andere benadering van leren. Daarbij maken kunst en verbeelding integraal deel uit van het leerproces. Dit helpt student-professionals om gezondheidsproblemen dieper te begrijpen. Bovendien stimuleert het hun creativiteit. Nitie werkt hierin met een multidisciplinair projectteam, met collega’s van de opleiding podotherapie, een kunstdocent, een onderzoeker en twee studenten. Samen met zijn team verwacht Nitie dat deze benadering niet alleen het begrip van gezondheidsproblemen verbetert, maar ook het plezier, welzijn en de weerbaarheid van student-professionals vergroot. “Dit project voorziet in een behoefte binnen het hoger onderwijs,” aldus de beoordelingscommissie, die bij de toekenning unaniem in haar oordeel was.
Dit project voorziet in een behoefte binnen het hoger onderwijs.
Over het Comeniusprogramma
Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Dit komt direct ten goede aan studenten en geeft onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.
Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Welke beurs je aan kunt vragen, hangt af van je ervaring en de onderwijssector.
Alle ontvangers van een Comeniusbeurs vormen samen het ComeniusNetwerk. Hierin staat uitwisseling en verspreiding van kennis over onderwijsvernieuwing centraal. Het hele vervolgonderwijs kan zo profiteren van de vernieuwingen die dankzij het programma tot stand komen.