Voor- en Vroegschoolse Educatie
Ontwikkelingsuitkomsten op jonge leeftijd vormen het fundament voor verdere ontwikkeling. Bij jonge kinderen heeft stimulering van de ontwikkeling in brede zin grotere kans van slagen dan bij oudere leerlingen en direct impact op slagingskansen later in het onderwijs. Met onder meer Professionele Leergemeenschappen ondersteunen we leerkrachten in de onderbouw rond zaken als spelend leren, volgen van de ontwikkelingsvoortgang en doorgaande lijn.
Vanuit een visie op het jonge kind waarbij de omgeving een belangrijke rol speelt in het bieden van ontwikkelingskansen staan thema’s als spelend leren, educatieve proceskwaliteit, volgen van ontwikkeling, positieve gedragsondersteuning en doorgaande lijn van 3-8 jaar centraal. Met onderzoek en professionalisering dragen we bij aan deze thema’s.
Belangrijkste onderzoeksthema's
Gestart met een Project Leren van Spel gericht op betere spelbegeleiding door onderbouwleerkrachten met een Professionele Leergemeenschap, kreeg dit project een vervolg in de vorm van scholingen bijvoorbeeld bij de Rivierenwijkschool te Deventer en een themapagina met een overzichtsartikel en praktische tools bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Op basis van een veldraadpleging vanuit het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind over urgente vragen uit de praktijk kwam het ‘volgen van jongekind ontwikkeling’ als thema naar voren en is met enkele pabodocenten en professionals uit de kinderopvang en het basisonderwijs dit thema uitgewerkt. Aandachtspunten en handvatten zijn gerapporteerd en er is een overzicht gemaakt van beschikbare volgsystemen als keuzehulp.
In dit project binnen het Expertisecentrum Kinderopvang is met een ontwikkelteam gewerkt aan de bouwstenen voor een positieve gedragsondersteuning in de kinderopvang. De opbrengst is gedeeld in verschillende webinars, in een podcast en wordt gebruikt in een pedagogisch practicum.
Leren van Spel
De inzichten en ervaringen opgedaan bij het Raak Publiek onderzoek 'Leren van Spel’ worden gebruikt bij onze professionaliseringstrajecten. De Professionele Leergemeenschap (PLG) is een duurzame vorm om met onderbouwteams de spelvoorbereiding en -begeleiding te verbeteren.
Onze projecten
-
Ontwikkelteam Positieve gedragsondersteuning van het Expertisecentrum Kinderopvang
-
Onderzoekslijn Volgen Jonge Kind ontwikkeling Landelijk Expertisecentrum Jonge kind
-
Scholingen rond spelend leren in de onderbouw
Hoe kunnen we samenwerken?
Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.
Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.
Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering.
Meer informatie
Scholing op maat voor onderwijsprofessionalsWil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg.
Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Ingrid Zijlstra
Hoofddocent/onderzoeker
Simone Soomers
Docent/onderzoeker
Carlinda Boerdijk-Fuselier
Docent/onderzoeker
Expertisecentrum Het Jonge Kind
Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.