Voor- en Vroegschoolse Educatie

Ontwikkelingsuitkomsten op jonge leeftijd vormen het fundament voor verdere ontwikkeling. Bij jonge kinderen heeft stimulering van de ontwikkeling in brede zin grotere kans van slagen dan bij oudere leerlingen en direct impact op slagingskansen later in het onderwijs. Met onder meer Professionele Leergemeenschappen ondersteunen we leerkrachten in de onderbouw rond zaken als spelend leren, volgen van de ontwikkelingsvoortgang en doorgaande lijn.

Vanuit een visie op het jonge kind waarbij de omgeving een belangrijke rol speelt in het bieden van ontwikkelingskansen staan thema’s als spelend leren, educatieve proceskwaliteit, volgen van ontwikkeling, positieve gedragsondersteuning en doorgaande lijn van 3-8 jaar centraal. Met onderzoek en professionalisering dragen we bij aan deze thema’s.

Belangrijkste onderzoeksthema's

Gestart met een Project Leren van Spel gericht op betere spelbegeleiding door onderbouwleerkrachten met een Professionele Leergemeenschap, kreeg dit project een vervolg in de vorm van scholingen bijvoorbeeld bij de Rivierenwijkschool te Deventer en een themapagina met een overzichtsartikel en praktische tools bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.  ​​

Op basis van een veldraadpleging vanuit het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind over urgente vragen uit de praktijk kwam het ‘volgen van jongekind ontwikkeling’ als thema  naar voren en is met enkele pabodocenten en professionals uit de kinderopvang en het basisonderwijs dit thema uitgewerkt. Aandachtspunten en handvatten zijn gerapporteerd en er is een overzicht gemaakt van beschikbare volgsystemen als keuzehulp.

In dit project binnen het Expertisecentrum Kinderopvang is met een ontwikkelteam gewerkt aan de bouwstenen voor een positieve gedragsondersteuning in de kinderopvang. De opbrengst is gedeeld in verschillende webinars, in een podcast en wordt gebruikt in een pedagogisch practicum.

Leren van Spel

De inzichten en ervaringen opgedaan bij het Raak Publiek onderzoek 'Leren van Spel’ worden gebruikt bij onze professionaliseringstrajecten. De Professionele Leergemeenschap (PLG) is een duurzame vorm om met onderbouwteams de spelvoorbereiding en -begeleiding te verbeteren.

kind en vrouw spelen

Onze projecten

  • Ontwikkelteam Positieve gedragsondersteuning van het Expertisecentrum Kinderopvang

  • Onderzoekslijn Volgen Jonge Kind ontwikkeling Landelijk Expertisecentrum Jonge kind

  • Scholingen rond spelend leren in de onderbouw

Kennisinstituten & partners

We werken samen met partijen op verschillende niveaus, van individuele scholen tot afdelingen jeugd of onderwijs van gemeenten of landelijke kenniscentra.

Website Website Website Website Website Website website website Gemeente Enschede website website Website

Hoe kunnen we samenwerken?

Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.

Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.

Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van  goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering. 

Wil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg. 

Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:

cathy foto.jpg

Cathy van Tuijl

Lector

Ingrid Zijlstra

Ingrid Zijlstra

hoofddocent / onderzoeker

Simone Soomers

Docent/onderzoeker