Resultaten van ons onderzoek
Met ons onderzoek willen we een bijdrage leveren aan kennisontwikkeling, het werkveld en het onderwijs. Resultaten uit ons onderzoek zetten we in voor onderwijsontwikkeling en delen wij via wetenschappelijke publicaties, publicaties in vakbladen, presentaties en scholingen voor het werkveld.
Publicaties
- Van Tuijl, C. (2024). Kwaliteitsbewaking bij observatievolgsystemen De rol van schoolleider bij het volgen van ontwikkeling van kleuters. Basisschoolmanagement, 1, 18-21.
- Van Tuijl, C. & Tenback, C. (2024). Een school waar je jezelf mag zijn. Balans Digitaal, 1, 7.
- Spithoven, R. & Van Tuijl, C. (red.). (2024). Cyberpesten. Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland. Boom.
Met daarin:- Van Tuijl, C. en Spithoven, R. Toegang zonder toezicht: een korte inleiding op cyberpesten. Hoofdstuk 1, p.11-22.
- Van Tuijl, C. & Zijlstra, I. Cyberpesten als verlengstuk van traditioneel pesten. Hoofdstuk 3, p.41-63.
- Van Tuijl C. & Zijlstra, I. Mediagebruik en cyberpesten in de basisschoolleeftijd. Hoofdstuk 4, p.65-83.
- Spithoven, R. & Van Tuijl, C. Cyberpesten: naar een integrale aanpak voorbij de status quo. Hoofdstuk 8, p. 140-163.
- Van Tuijl, C. & De Haan, A. (2024). Theoretisch kader doorgaande lijn. Interne publicatie Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind / Expertisecentrum Kinderopvang ten behoeve van ontwikkelgroep Doorgaande lijn.
- Van Tuijl, C., Hofmeijer, T., & Heuvelman, R. (2023). Observeren van ontwikkelingsvoortgang. Ontwikkeling volgen zonder toetsen. De wereld van het jonge kind, 8, 14-18.
- Soomers, S. & Van Tuijl, C. (2023). Bewegend spelen en leren in de kleuterklas. Kansen voor motorische en algemene ontwikkeling. De wereld van het jonge kind,3, 20-25.
- Spreij, L.C., Van Tuijl, C., & Leseman, P.P.M. (2023). Validating rating scales for executive functioning across education levels and informants. Contemporary School Psychology.
- Van Tuijl, C. (2023). Handreiking voor professionals ten behoeve van Plan Leefbaarheid (Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschappen). Thema 2a. Het jonge kind als deel van de groep - Aandachtsgebied: groepsmanagement en gedragsondersteuning; Thema 4. Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen; Thema 5. Opvoeden en onderwijzen doe je samen.
- Van Tuijl, C. (2022). Leren en ontwikkelen door begeleid spel.
- Van Tuijl, C. (2022). (In hoeverre) bepaalt de plaats van je wieg je toekomst? Overzichtsartikel thema Gelijke Kansen op website Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind, Landelijk expertisecentrum jonge kind.
- van Tuijl, C., & Hofmeijer, T. (2022). Van toets naar observatiesysteem: Ontwikkeling jonge kind volgen. De Wereld van het Jonge Kind, 2, 6.
- Spelbegeleiding door leerkrachten. Verkennen, verbinden, verrijken. De wereld van het jonge kind, 3, 12-15.
(geen open access), 2022 - Positieve gedragsondersteuning: theoretisch kader. https://expertisecentrumkinderopvang.nl/onderwerpen/positieve-gedragsondersteuning, 2022
- van Tuijl, C., Hofmeijer, T., & Broekhuis, J. (2021). Samen en doelgericht spelend leren: Benaderingen van spelend leren.
- Bosker, R., Durgut, F., Edzes, H., Jol, M., van Tuijl, C., & Van der Vegt, A. L. (2021). Leidraad differentiatie als sleutel voor gelijke kansen.
-
van Tuijl, C.; Hylkema, T. (2018). Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten.
Tijdschrift voor Orthopedagogiek, volume 57, pp. 4 - 11. -
Het kleuteronderwijs en de schoolleider. Basisschoolmanagement, 34(8), 4-7., 2020
-
Van Tuijl, C. (2017). Gemengde groepen in speciaal (basis) onderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 56, 269-278.
-
Langendijk, D., & van Tuijl, C. (2017). Kunnen we het educatief handelen door tweedejaars pabostudenten verbeteren?. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38, 2.
-
Sociale veiligheid in school. Een handreiking voor schoolleiders. Reeks Leiderschap in de onderwijspraktijk (Pica). 2017
Hoe kunnen we samenwerken?
Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.
Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.
Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering.
Meer informatie
Scholing op maat voor onderwijsprofessionalsWil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg.
Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Ingrid Zijlstra
Hoofddocent/onderzoeker
Simone Soomers
Docent/onderzoeker
Carlinda Boerdijk-Fuselier
Docent/onderzoeker
Expertisecentrum Het Jonge Kind
Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.