Onze focus

Het lectoraat draagt bij aan de kennis en vaardigheden van professionals en leerkrachten zodat zij de ontwikkeling van jonge kinderen kunnen ondersteunen. Het lectoraat voorziet in de actuele behoefte aan professionalisering op het domein van brede ontwikkelingsstimulering. Het gaat hierbij om het primaire proces (interacties) tussen leerkracht en leerling.


Voor- en vroegschoolse educatie

Ontwikkelingsuitkomsten in de jonge leeftijd vormen het fundament voor verdere ontwikkeling. Bij jonge kinderen heeft stimulering van de ontwikkeling in brede zin grotere kans van slagen dan bij oudere leerlingen en direct impact op slagingskansen later in het onderwijs. Met onder meer Professionele Leergemeenschappen ondersteunen we leerkrachten in de onderbouw rond zaken als spelend leren.

kinderen in klas

Gelijke kansen en taal

Taal is het instrument om te leren en nieuwe kennis op te doen. In het kader van gelijke kansen is het noodzakelijk om het pedagogisch en educatief aanbod in het taalonderwijs voor risicoleerlingen te optimaliseren. Hierbij is de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren.

kind in speelhoek

Sociale veiligheid in school

Met de Wet Veiligheid in school (2015) moeten scholen aan verschillende eisen voldoen om een levend veiligheidsbeleid te bieden. Het lectoraat adviseert en ondersteunt scholen bij het in kaart brengen van de sociale veiligheid en het verbeteren ervan door aandacht voor positieve gedragsondersteuning en sociaal-emotioneel leren.

Vrouw schrijft iets op whiteboard