Gelijke kansen en taal
Taal is het instrument om te leren en nieuwe kennis op te doen. In het kader van gelijke kansen is het noodzakelijk om het pedagogisch en educatief aanbod in het taalonderwijs voor risicoleerlingen te optimaliseren. Hierbij is de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren.
Het taalniveau van kinderen in het primair en voortgezet onderwijs daalt al jaren. Met name bij kinderen die opgroeien in een minder taalrijke omgeving. Dat is problematisch, omdat taalvaardigheid een belangrijke voorwaarde is voor deelname aan de maatschappij. Daarom onderzoeken we zowel vanuit de thuisomgeving als de onderwijscontext hoe we deze kinderen kunnen ondersteunen.
In samenwerking met de Universiteit Twente loopt er vanaf september 2024 een vijf jaar durend onderzoek naar de effecten van aanpakken om de taalprestaties van Enschedese kinderen te verbeteren vanaf kinderopvang tot en met voortgezet onderwijs.
Belangrijkste onderzoeksthema's
De basis voor taalontwikkeling wordt gelegd in de thuissituatie. Taal ontwikkelt zich in een taalrijke thuissituatie, waarin veel taalaanbod en ruimte voor taalgebruik is. We onderzoeken hoe we gezinnen hierin effectief kunnen ondersteunen om kinderen een goede startpositie te bieden op school.
Onderwijskansen van kinderen kunnen vergroot worden door het bieden van kwalitatief hoogwaardig taalonderwijs. Daarom onderzoeken we de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren en welke factoren hierin van belang zijn.
Om het taalleerproces in rijke taal op school te bevorderen, bieden we vanuit ons onderzoek professionaliseringtrajecten en nascholing van leerkrachten. Binnen het thema Gelijke kansen en taal bieden wij evidence-based nascholing op, bijvoorbeeld, de volgende onderwerpen:
- meertaligheid in de klas
- culturele diversiteit
- mondelinge taalvaardigheid: interactiekwaliteit in de klas vergroten
- Het kiezen van en omgaan met rijke teksten
- Leesmotivatie
- Schrijfvaardigheid
- Begrijpend luisteren
Omdat elk schoolteam een eigen leerbehoefte heeft, vinden we maatwerktrajecten belangrijk. Voor meer informatie over de mogelijkheden hiertoe. Klik hier om meer te lezen.
Taalrijke stad Enschede
Een meerjarige samenwerking tussen kinderopvang, scholen (po en vo), gemeente en bibliotheek waarin Saxion samen met Universiteit Twente de problematiek in kaart brengt en werkzame aanpakken voor het taalonderwijs onderzoekt.
Onze projecten
-
Taalrijke stad
-
Intensivering VVE-toeleiders
Hoe kunnen we samenwerken?
Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.
Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.
Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering.
Meer informatie
Scholing op maat voor onderwijsprofessionalsWil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg.
Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Ingrid Zijlstra
Hoofddocent/onderzoeker
Simone Soomers
Docent/onderzoeker
Carlinda Boerdijk-Fuselier
Docent/onderzoeker
Expertisecentrum Het Jonge Kind
Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.