Gelijke kansen en taal

Taal is het instrument om te leren en nieuwe kennis op te doen. In het kader van gelijke kansen is het noodzakelijk om het pedagogisch en educatief aanbod in het taalonderwijs voor risicoleerlingen te optimaliseren. Hierbij is de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren.

Het taalniveau van kinderen in het primair en voortgezet onderwijs daalt al jaren. Met name bij kinderen die opgroeien in een minder taalrijke omgeving. Dat is problematisch, omdat taalvaardigheid een belangrijke voorwaarde is voor deelname aan de maatschappij. Daarom onderzoeken we zowel vanuit de thuisomgeving als de onderwijscontext hoe we deze kinderen kunnen ondersteunen. 

In samenwerking met de Universiteit Twente loopt er vanaf september 2024 een vijf jaar durend onderzoek naar de effecten van aanpakken om de taalprestaties van Enschedese kinderen te verbeteren vanaf kinderopvang tot en met voortgezet onderwijs.

Belangrijkste onderzoeksthema's

De basis voor taalontwikkeling wordt gelegd in de thuissituatie. Taal ontwikkelt zich in een taalrijke thuissituatie, waarin veel taalaanbod en ruimte voor taalgebruik is. We onderzoeken hoe we gezinnen hierin effectief kunnen ondersteunen om kinderen een goede startpositie te bieden op school.

Onderwijskansen van kinderen kunnen vergroot worden door het bieden van kwalitatief hoogwaardig taalonderwijs. Daarom onderzoeken we de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren en welke factoren hierin van belang zijn. 

Om het taalleerproces in rijke taal op school te bevorderen, bieden we vanuit ons onderzoek professionaliseringtrajecten en nascholing van leerkrachten. Binnen het thema Gelijke kansen en taal bieden wij evidence-based nascholing op, bijvoorbeeld, de volgende onderwerpen:
- meertaligheid in de klas
- culturele diversiteit
- mondelinge taalvaardigheid: interactiekwaliteit in de klas vergroten
- Het kiezen van en omgaan met rijke teksten
- Leesmotivatie
- Schrijfvaardigheid
- Begrijpend luisteren
Omdat elk schoolteam een eigen leerbehoefte heeft, vinden we maatwerktrajecten belangrijk. Voor meer informatie over de mogelijkheden hiertoe. Klik hier om meer te lezen.

Taalrijke stad Enschede

Een meerjarige samenwerking tussen kinderopvang, scholen (po en vo), gemeente en bibliotheek waarin Saxion samen met Universiteit Twente de problematiek in kaart brengt en werkzame aanpakken voor het taalonderwijs onderzoekt.

Vrouw wijst iets aan op whiteboard

Onze projecten

  • Taalrijke stad

  • Intensivering VVE-toeleiders

Kennisinstituten & partners

Vanuit deze onderzoekslijn werken we samen met verschillende maatschappelijke partners in de regio:

Website Website Website Website Website Website Website website Gemeente Enschede website

Hoe kunnen we samenwerken?

Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.

Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.

Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van  goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering. 

Wil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg. 

Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:

cathy foto.jpg

Cathy van Tuijl

Lector

Ingrid Zijlstra

Ingrid Zijlstra

hoofddocent / onderzoeker

Simone Soomers

Docent/onderzoeker