Sociale veiligheid in school

Met de Wet Veiligheid in school (2015) moeten scholen aan verschillende eisen voldoen om een levend veiligheidsbeleid te bieden. Het lectoraat adviseert en ondersteunt scholen bij het in kaart brengen van de sociale veiligheid en het verbeteren ervan door aandacht voor positieve gedragsondersteuning en sociaal-emotioneel leren.

Met de Wet Veiligheid in School is er aandacht gekomen voor het probleem van pesten in de school. Gemiddeld wordt 10% van de leerlingen in de basisschool gepest. Lio-studenten hebben in het kader van hun afstudeeronderzoek de situatie in hun scholen in beeld gebracht vanuit het perspectief van leerlingen en leerkrachten. Daardoor is er zicht gekomen op veelvoorkomende knelpunten. Momenteel is de aandacht verlegd naar hun online pesten.

Belangrijkste onderzoeksthema's

Rond sociale veiligheid in school kan het lectoraat onderzoek doen en advies uitbrengen om te komen tot betere sociale veiligheid. We staan een preventieve insteek voor: gericht op het creeren van een positief klasklimaat door sociaal-emotioneel leren (dus breder dan het terugdringen van pesten).

Met toenemend gebruik van internet door kinderen in de basisschoolleeftijd neemt ook het online pesten toe in deze leeftijdscategorie. Omdat dit een schooloverstijgend probleem is, is samenwerking door verschillende partijen (gezin, jeugdwerkers, sport) noodzakelijk. Naast behoefte aan meer toezicht is er behoefte aan netiquette en begeleiding van leerlingen gericht op hun morele kompas.

Vervolg online pesten

Als vervolg op de bundel Cyberpesten wordt vervolgonderzoek gedaan dat meer inzicht moet bieden in de omvang en gevolgen van cyberpesten in het basisonderwijs en onder 16+ers. Ook wordt er gewerkt aan netwerkvorming om gezamenlijk te komen tot de ontwikkeling van een aanpak om cyberpesten te voorkomen. Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit zwaartepunt Key Enabling Methodologies.

Hoe kunnen we samenwerken?

Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.

Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.

Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van  goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering. 

Wil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg. 

Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:

cathy foto.jpg

Cathy van Tuijl

Lector

Ingrid Zijlstra

Ingrid Zijlstra

hoofddocent / onderzoeker

Simone Soomers

Docent/onderzoeker