Sociale veiligheid in school
Met de Wet Veiligheid in school (2015) moeten scholen aan verschillende eisen voldoen om een levend veiligheidsbeleid te bieden. Het lectoraat adviseert en ondersteunt scholen bij het in kaart brengen van de sociale veiligheid en het verbeteren ervan door aandacht voor positieve gedragsondersteuning en sociaal-emotioneel leren.
Met de Wet Veiligheid in School is er aandacht gekomen voor het probleem van pesten in de school. Gemiddeld wordt 10% van de leerlingen in de basisschool gepest. Lio-studenten hebben in het kader van hun afstudeeronderzoek de situatie in hun scholen in beeld gebracht vanuit het perspectief van leerlingen en leerkrachten. Daardoor is er zicht gekomen op veelvoorkomende knelpunten. Momenteel is de aandacht verlegd naar hun online pesten.
Belangrijkste onderzoeksthema's
Rond sociale veiligheid in school kan het lectoraat onderzoek doen en advies uitbrengen om te komen tot betere sociale veiligheid. We staan een preventieve insteek voor: gericht op het creeren van een positief klasklimaat door sociaal-emotioneel leren (dus breder dan het terugdringen van pesten).
Met toenemend gebruik van internet door kinderen in de basisschoolleeftijd neemt ook het online pesten toe in deze leeftijdscategorie. Omdat dit een schooloverstijgend probleem is, is samenwerking door verschillende partijen (gezin, jeugdwerkers, sport) noodzakelijk. Naast behoefte aan meer toezicht is er behoefte aan netiquette en begeleiding van leerlingen gericht op hun morele kompas.
Vervolg online pesten
Als vervolg op de bundel Cyberpesten wordt vervolgonderzoek gedaan dat meer inzicht moet bieden in de omvang en gevolgen van cyberpesten in het basisonderwijs en onder 16+ers. Ook wordt er gewerkt aan netwerkvorming om gezamenlijk te komen tot de ontwikkeling van een aanpak om cyberpesten te voorkomen. Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit zwaartepunt Key Enabling Methodologies.
Hoe kunnen we samenwerken?
Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.
Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.
Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering.
Meer informatie
Scholing op maat voor onderwijsprofessionalsWil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg.
Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Ingrid Zijlstra
Hoofddocent/onderzoeker
Simone Soomers
Docent/onderzoeker
Carlinda Boerdijk-Fuselier
Docent/onderzoeker
Expertisecentrum Het Jonge Kind
Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.