Vernieuwend Onderwijs
Wenselijk en effectief onderwijs: toen, nu en later
Het lectoraat vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor het onderwijs en draagt bij aan de kennis en het denken over onderwijsvernieuwingen.
Het Lectoraat Vernieuwend Onderwijs draagt bij aan de kennis en het denken over onderwijsvernieuwingen. Het gaat om: (1) Historische vernieuwingen, zoals in de traditie van Dalton, Montessori, Jenaplan en Freinet, (2) Hedendaagse vernieuwingen, rondom bijvoorbeeld burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid, en (3) Toekomstige vernieuwingen, die bijvoorbeeld nodig zijn vanwege het lerarentekort.
Onze expertises
Traditioneel Vernieuwingsonderwijs
Met kennis over de traditie, ontwikkeling en effectiviteit van Dalton-, Montessori-, Jenaplan- en Freinetonderwijs dragen we bij aan goed onderwijs.
Future Learning Lab
In en met het Future Learning Lab ontwikkelen we en toetsen we kritisch ‘next practices’ in het onderwijs.
Praktijkgericht onderwijsonderzoek
Door praktijkgericht onderwijsonderzoek werken we aan professionalisering, praktijkoplossingen, en visieontwikkeling. Zo komen theorie en praktijk samen voor onderwijsverbetering.
Vragen?
Neem contact met ons op!
Symen van der Zee
Onze focus
Ons onderzoek gaat over de vorming van leerlingen, over de inrichting van onderwijs en professionalisering, en over onderwijstechnologie. Hierbij focussen we ons op de wenselijkheid en effectiviteit van onderwijsvernieuwingen.
Vorming
We willen de toekomstige generatie inleiden in onze cultuur, voorbereiden op een snel veranderende samenleving en ondersteunen in de ontwikkeling van de autonomie en het vermogen om zelf persoonlijke levenskeuzes te maken. Wat dit betekent voor het onderwijs? Dat onderzoeken wij vanuit historisch en wijsgerig perspectief en met het oog op effectiviteit.
Inrichting van het onderwijs en professionalisering
Het groeiende lerarentekort en de hierdoor toenemende kansenongelijkheid schreeuwen om oplossingen. We onderzoeken hoe het onderwijs anders georganiseerd kan worden. Daarbij hebben we aandacht voor de professionalisering van leraren, met het oog op uitdagingen die een andere inrichting van het onderwijs met zich meebrengen.
Onderwijstechnologie
Als lectoraat onderzoeken we de mogelijkheden en ook de mitsen en maren van onderwijstechnologie. We richten ons op de inzet ervan en het professionaliseren van (aanstaande) leraren op het gebied van ‘next practices’. We gaan na hoe onderwijstechnologie een waardevolle bijdrage kan leveren aan de vorming van leerlingen.
Het lectoraat vernieuwingsonderwijs heeft voor de Nederlandse Dalton Vereniging een belangrijke rol gespeeld in het slaan van de brug wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk. Het toegankelijk maken van verschillende onderzoeken in een reeks boeken en andere publicaties heeft de daltonpraktijk een boost gegeven. Met name de boeken Focus op Dalton en LEF.
Hoe kunnen we samenwerken?
"Ben je actief met ontwikkeling, verbetering en vernieuwing van onderwijspraktijken en -technologieën? Onderzoek kan je kennis en expertise vergroten, nieuwe inzichten verwerven en mogelijk bijdragen aan positieve veranderingen in het onderwijs. Neem contact met ons op om eventuele samenwerkingsmogelijkheden te verkennen." (Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs, [email protected])
Laten we samen naar een oplossing zoeken
Bekijk de mogelijkhedenOnze onderzoekers
drs. Vera Otten-Binnerts
Daltonopleider/onderzoeker
06 - 8296 6157 [email protected] LinkedIn ProfielHet lectoraat in de media
- Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven, artikel, montessori.nl
- Montessori en burgerschap balanceren tussen toerusten en ruimte geven, publicatie, montessori.nl
- Perspectives on Montessori, artikel, montessori.nl
- Dalton = LEF, column, dalton.nl
- Hoe doen we het goede goed, nieuwsbericht, dalton.nl
- Evidence based montessorionderwijs: doen wat werkt, artikel, montessori.nl
- Daltoncafé schooljaar 2023-2023, nieuwsbericht, dalton.nl
- Een lesje in burgerschap, column, dalton.nl
Samenwerking lectoraat, werkveld en onderwijs
Het lectoraat Vernieuwend Onderwijs heeft een nauwe samenwerking met de verenigingen van de traditionele vernieuwingsscholen (NDV, NMV, NJPV en Freinetbeweging). Ook zorgen we voor kennisdeling en samenwerking met de pabo en met bureau Transfer van de Academie Pedagogiek en Onderwijs.
We zijn ook nauw betrokken bij het cursusaanbod van de Academie Pedagogiek en Onderwijs. Met name op het gebied van Montessori, Dalton en onze onderzoeksthema's.
Gerelateerde opleidingen
Het lectoraat is betrokken bij de volgende opleidingen:
Afstudeeropdrachten
- Pleunie van Erp, lerarenopleiding basisonderwijs Saxion Hogescholen. Afstudeerproject: Burgerschapsonderwijs op maat - het ontwikkelen van een passend onderwerp voor Schoolx
- Matthieu van Bekkum, MSc, Master Digitale Technologie Hanzehogeschool Groningen. Afstudeerproject: Tool voor vergelijken implementatie Montessorionderwijs (Montessoritool).
- Monique Rouweler, Msc, Onderwijskunde Universiteit Twente. Afstudeerproject: Equipping preservice teachers to improve science education at primary schools.
- Lonneke Brands, Msc, Instructie, Leren en Ontwikkelen Universiteit Twente. Afstudeerproject: Leren experimenteren op de basisschool.
- Monica Kroek, Msc, Onderwijskunde Universiteit Twente. Afstudeerproject: Preparing preservice teachers for high-quality science teaching.
- Conny Senders-Wijnen, Msc, Onderwijswetenschappen Open Universiteit. Afstudeerproject: De invloed van de iSelf aanpak op leerkrachtvaardigheden ter bevordering van zelfsturend leren van basisschoolleerlingen.